Separator

De kracht en ondergang van de winnaarsmentaliteit

we zijn winnaars

Een leider zal snel zeggen ‘we zijn winnaars’. En wanneer je ze vraagt wanneer ze eigenlijk gewonnen hebben zal het antwoord luiden: doel behaald, gegroeid of bijvoorbeeld concurrentie verslagen. Maar toch is het verstandig niet zo maar genoegen te nemen met deze antwoorden.

Want wat als ‘winnen’ niet de sfeer voor de komende actie, week, maand of jaar bepaalt? En wat als je ‘winnen’ over een looptijd van 5 tot 10 jaar definieert? Is het verslaan van de concurrent dan écht winnen? Wat als ‘winnen’ geen direct persoonlijk doel is? Noch die van je team of organisatie. Wat als je bij ‘winnen’ ook de maatschappij of volgende generatie mee neemt. Wanneer heb je dan gewonnen?

 

breder perspectief 

Leiders van nu voelen zich veelal uitgedaagd op kortere termijn maximaal resultaat te behalen en de gevolgen op langere termijn waar mogelijk positief te beïnvloeden. Door de korte termijn doelstelling voor de lange termijn te plaatsen, lukt het lang niet altijd ook op lange termijn positief resultaat te boeken. En dus te winnen vanuit een breder perspectief. 

 

stilstaan 

In de veranderende wereld van vandaag is stilstaan bij échte winst een absolute must. De huidige mogelijkheden op (informatie)technologisch gebied, de dreigende tekorten aan onder andere grondstoffen en de effecten van producten en diensten op de maatschappij vragen om een groter bewustzijn.

Ik roep alle leiders met winnaarsmentaliteit op om de winst op korte- en lange termijn openbaar te maken en vervolgens met elkaar in discussie te gaan wanneer we met z’n allen écht gewonnen hebben.

  

Marco Frijhoff

FYNCH inspireert en leert organisaties, professionals en hun leiders het beste uit zichzelf en hun omgeving te halen. Grenzen verruimen, binnen en buiten de gebaande paden. Dat doen we met training, coaching en maatwerk.