Separator

Mentaal en fysiek fit!

Leidinggeven
Ik leer mensen leidinggeven. En het zal je niet verbazen; het is bijzonder handig om eerst te weten hoe je leidinggeeft aan jezelf, voor je leiding gaat geven aan anderen. Leidinggeven aan jezelf betekent dat je exact weet waar je heen wilt, dat je een goed beeld hebt van waar je nu bent en dus conclusies kunt trekken over datgene wat nog gebeuren moet en, heel belangrijk, welke hulp je daarbij nodig hebt.

Je lijf als hulpbron
Een van de belangrijkste hulpbronnen bij het bereiken van doelen die we altijd bij ons hebben wordt vaak onderschat. Genegeerd. Er wordt geen aandacht aan besteed. Die hulpbron is je eigen lijf. Jij als leidinggevende (aan jezelf of aan anderen) kan in jouw dagelijkse leiderschapspraktijk heel veel succesvoller worden door op een goede manier je lijf in te zetten. Maar dan moet je het wel aandacht geven. Leiderschapstrainingen met uitsluitend cognitieve elementen zijn mij dan ook een doorn in het oog. (Zweverig lichaamswerk zonder kader of doel trouwens ook…)

Wat kan je lijf dan bijvoorbeeld opleveren?
In coaching merk ik vaak dat leidinggevenden geen aandacht besteden aan goed ademhalen. En dat heeft direct invloed op je stressbestendigheid. Een rustige, kalme ademhaling (zo ergens tussen de 6 en 10 ademhalingen per minuut, tel ze maar eens) leidt ook direct tot een uitstraling van rust, overzicht en controle. Zo is het ook met je lichaamshouding. Heb je ooit geprobeerd wat er gebeurt als je je borstbeen een paar centimeter hoger tilt? Het heeft direct invloed op je stemming en je zelfvertrouwen. Spierspanning is ook een mooi element. Zit je in een beoordelingsgesprek, check dan even of je bilspieren wel ontspannen zijn. Wanneer je spieren aanspant die niet aangespannen hoeven te zijn gaat er zoveel energie verloren. En een gebrek aan energie is de meestgehoorde klacht bij leidinggevenden. Saaie vergadering? Ontspan je gezichtsspieren. Dan doen je oren het ook beter. Leg je ogen eens rustig in je kassen en ontspan je hoofdhuid. Zie je? Al die spieren kunnen veel en veel zachter.

Wat levert dat op? I mean…really?
Het is de bedoeling dat werken energie oplevert. Die energie komt uit een lijf waar je goed voor zorgt. Als je fysiek verzacht werken je zintuigen beter. Je kijkt beter, luistert beter, observeert makkelijker. En al die ‘zachte’ elementen zoals adem, ontspanning en lichaamshouding leiden tot meer resultaat. Een betere performance. Betere focus, meer kracht, scherpere balans, verhoogde flexibiliteit. Je houdt energie over. En…een langere adem. Wat lieve help, dat heb je nodig, een lange adem. Als leidinggevende.

Een ontspannen week gewenst!
Esther Teeuw