Separator

Hoe interessant ben jij?

“Papa, ik vlieg nooit meer!”, zegt mijn dochter resoluut tegen me. Na het zoveelste vliegtuigongeluk dat op de televisie uitgezonden wordt, is de maat voor haar vol. Mijn rationeel antwoord dat vliegen nog steeds het veiligste vervoersmiddel is, brengt haar niet op andere gedachten. Zelfs het feit dat afgelopen jaar tot veiligste vliegjaar ooit werd uitgeroepen heeft geen invloed op haar stelligheid.

 

Effect

Voor het bedrijfsleven valt hier winst te behalen. We denken namelijk al gauw dat, wanneer we een boodschap communiceren, deze direct geadopteerd wordt. We staan hierbij niet echt stil bij het effect van die boodschap. Dit komt omdat we denken dat wat wij interessant vinden en oppikken waarschijnlijk door iedereen opgepikt wordt. We beredeneren sterk vanuit onszelf en staan er niet bij stil dat boodschappen van de leiding of directie zelden als ‘opvallend of interessant’ wordt waargenomen. Maar hoe creëren we dan nieuws?

 

Goed nieuws

Guido Weijers had in een van zijn Nieuwjaarsconferenties het mogelijke antwoord: “Nieuws zijn opvallende gebeurtenissen die niet normaal zijn. Dat het journaal als nieuwsbrenger vooral ellende communiceert, is goed nieuws. Het wordt pas vervelend in de wereld als het nieuws alleen maar mooie zaken presenteerde. Het betekent dat al het mooie opvallend is en het slechte normaal.”


Sta jij er wel eens bij stil welk beeld het nieuws op jouw werkvloer vormt bij de medewerkers? Of is het vooral iets wat jij zelf interessant vindt? Het zou namelijk zomaar eens jouw eigen rationele beeld kunnen zijn…

Marco