Separator

GAMECHANGER

SPELREGELS

De aankomende 50 jaar gaat er meer veranderen dan de afgelopen 5000 jaar veranderd is. We staan volgens velen al met één voet in een nieuw tijdperk. De uitdagingen van nu kunnen we niet meer oplossen met alleen symptoombestrijding. Als organisaties succesvol willen blijven zouden ze ondernemen kunnen vergelijken met het spelen van een spel. Alleen verandert het spel zo snel, dat we steeds nieuwe spelregels nodig hebben om te kunnen winnen. Het gaat zelfs zo snel dat de spelregels worden gemaakt en bijgesteld tijdens het spelen van het spel.

Stel je speelt een avondje Mens-Erger-Je-Niet, Monopoly of je bent gewoon een potje aan het kaarten. En net als je een beetje op gang bent gekomen veranderen de spelregels. Uitdagend of niet? Het vraagt veel van de wendbaarheid en weerbaarheid van de deelnemers. Maar vroeger als kind deden we niet anders. Als een spel dreigde vast te lopen of het was niet leuk genoeg waren er altijd wel kinderen die de regels aanpaste waardoor er weer beweging ontstond. Misschien niet altijd in lijn met de handleiding, maar negen van de tien keer werd het wel leuker.


ATTITUDE

En het is juist deze attitude die in mijn ogen een gamechanger kenmerkt. Iemand die in staat is om te zien dat het spel dreigt vast te lopen. Simpelweg omdat de omgeving sneller verandert dan dat de handleiding van een onderneming toelaat. Iemand die niet bij de pakken neerzit en gaat afwachten. Maar iemand die in actie komt en de regels van het spel aanpast waardoor het weer in beweging komt.

Wat zou er gebeuren als organisaties als V&D, Scapino, Invito, Manfield, Dolcis, Halfords en nog heel veel anderen meer geluisterd hadden naar hun gamechangers? Hoe was het spel dan verlopen? En wat was er dan gebeurd met alle andere deelnemers?

Enjoy life!

Edwin Hansma

 

FYNCH inspireert en leert organisaties, professionals en hun leiders het beste uit zichzelf en hun omgeving te halen. Grenzen verruimen, binnen en buiten de gebaande paden. Dat doen we met training, coaching en maatwerk.