Separator

Fit, Fitter, Super fit

“Wat is het wat je wilt?”

Te vaak zien we dat mensen roofbouw plegen. Te drukke agenda’s, het gevoel dat je achter de feiten aanloopt en een verstoorde work-life balance zorgen voor stress. Concentratieverlies, prikkelbaarheid, en vermoeidheidsklachten zijn vaak de eerste symptomen van stress. Daarna krijgen mensen ook te maken met fysieke klachten. Spierpijn, stijfheid en andere fysieke uitdagingen waarvan de oorzaak onduidelijk is. 

Zelf ben ik daar een uitstekend voorbeeld van. Door de enorme drukte heb ik te veel van mijn lichaam gevergd. En dan kom je al snel uit bij de fysiotherapeut. In mijn geval bij Harry Rammers, fysiotherapeut gevestigd in Wilnis. In plaats van zijn behandel methodiek te richten op het verhelpen van de problemen alleen ging hij een paar stappen verder. Het begon met een vergelijkbare vraag die ik zelf ook altijd stel als ik mensen help in ontwikkeling te komen. “Wat is het wat je wilt?”


Super fit 

Die vraag kon ik eigenlijk vrij snel beantwoorden. Ik wil niet fit of fitter worden. Ik wil super fit zijn! Voor mij persoonlijk betekende dat een paar kilo’s kwijt raken, uithoudingsvermogen verbeteren, spiermassa vergroten, soepeler worden in rug en benen en mijn vetpercentage verlagen. Ruim een jaar geleden zijn we gestart. Eerst onder begeleiding een uitgekiend op maat programma doorlopen. Cross fit in combinatie met krachttraining. Daarna ruim een half jaar zelf getraind. Een maand geleden zijn we gestart met een krachtvastkuur. Een 10-daags programma gericht op het verlagen van je vetpercentage. Een combinatie van het op gang brengen van vetverbranding doormiddel van krachttraining en aangepaste voeding. Mentaal was het best even een uitdaging maar dat is aan mij prima besteed. En jawel de resultaten zijn verbluffend. Het vetpercentage is in 10-dagen met bijna 3% terug gebracht en mijn sportleeftijd is inmiddels 33 jaar! Ik voel mij fysiek fitter en heb meer energie dan ooit. Lekker voor al die rollen die ik graag wil vervullen.

Ben ik nu klaar? Neen, getrainde spieren dien je te onderhouden. En ondanks dat de status ‘super fit’ steeds dichterbij komt heb ik nog wat te doen. Gelukkig heeft Harry dit ook al door. En bij de evaluatie lag er alweer een nieuw programma klaar. Uitgekiende voeding zonder jezelf uit te hongeren en je lekkere dingen te ontzeggen in combinatie met fysieke inspanning. Ik heb er zin an!


Edwin Hansma

FYNCH inspireert en leert organisaties, professionals en hun leiders het beste uit zichzelf en hun omgeving te halen. Grenzen verruimen, binnen en buiten de gebaande paden. Dat doen we met trainingcoaching en maatwerk.